tiistai 1. toukokuuta 2012

Kesäisiä värejä

Kummityttöni täyttää taas vuosia, ja mietin sopivaa lahjaa nuorelle tytölle. Päätin sitten ommella kesäisen olkalaukun kangasvarastoni Marimekko-kankaasta.




Kaavat ja ohjeet: Ottobren olkalaukkuohje
Kangas: Marimekon Samovaari markiisikangas ja vuorina Ottobren puuvillakangas
Kokoa kassilla on n. 30 cm x 30 cm.




Olen tehnyt samalla ohjeella aiemmin äidille kassin, ja se oli helppo ja nopea tehdä. Valitsin saman hyväksi todetun ohjeen, mutta sovelsin vähän. Muutin kokoa ja lisäsin kiinnitykseksi vetoketjun. Ja olkahihna on pelkistetympi kuin ohjeessa. Tässäkin kassissa on pikkutasku sisällä, samoin kuin äidin kassissa.




Vetoketju on kirppiskamaa ja löytyi omista varastoista. Ei nyt ihan samaa väriä ollut kassikankaan kanssa, mutta sopii silti värimaailmaan.
 
Minä olen vähän huono lahjanantaja, kun en kysele toiveita tai mieltymyksiä lahjansaajalta vaan ompelen mitä mieleen tulee. Sitten vain toivotaan, että lahjasta tykätään, edes vähän :)

Kokeilin tässä myös trikookuteen leikkelyä ja virkkausta, ihan pienen korin verran näin alkuun.




Keräsin vanhoja valkoisia (tai oikeastaan entisiä valkoisia...) t-paitoja kaapista ja värjäsin ne pesukoneessa Dylonin tropical-värillä. Ei ihan trooppinen väritys tullut, mutta kiva vihreä silti. Leikkelin t-paidat n. 1,5 cm leveäksi kuteeksi ja pyöräytin keriksi. 8 mm koukulla virkkasin Kauhavan kangasaitan ohjeita soveltaen korin kylppäriin. Mulla olis ajatuksena virkata kylppärin matto, ja ajattelin, että kokeilen ensin trikookuteen virkkausta pienemmässä mittakaavassa. Onhan se aikamoista urheilua, ja välillä ihan hampaat irvessä piti virkata paksua kudetta! No, kyllä minä varmasti sen matonkin vielä joku kerta virkkaan!

Niin ja sain tunnustuksen Heidiltä, kiitos siitä! Olen nyt tylsä, enkä jaa eteenpäin.

 


Aurinkoista vapunpäivää ja toukokuuta!

3 kommenttia:

Tess kirjoitti...

Kaunis laukku ja kori. Ihanan pirteän väriset :)

Hurahtanu Heidi kirjoitti...

Keltanen, oranssi ja pinkkihän on ihan mahtava yhistelmä! Mulla puuttuu ennään sohvalta keltanen tyyny - oranssi ja pinkki jo on! Kyllä muuten nostattavat kevätmieltä entisestään. Luulis kummitytön tykkäävän, hienoa jälkeä olet tehnyt. :o)
Mie olen pari kertaa hypistelly nuita trikookuteita, mutta en ole uskaltanu ostaa ja kokeilla virkkaamista. Mulla ko nuo käet tosi helposti kipeytyy, niin vois käyä hullusti ja käsitöihin tulla pitempi tauko. Ehkä parempi pitäytyä "tutuissa ja turvallisissa". :o)

Outi kirjoitti...

Tess: Kiitos! Tykkään kans noista väreistä, pirteää ja kesäistä :)

Hurahtanu Heidi: Kiitos, minustakin tuo laukku on kiva, pitäis tehä itelle samanlainen! Ja noista väreistä tykkään myös:) Mulla ei onneksi vaikuttanut tulevan mitenkään isoja kipuja trikookuteen virkkauksesta, vähän vain tuntui kädessä. Mutta eipä sitä tiedä, miten käy jos isompaa tekelettä alkaa virkkaamaan.. Kuteiden leikkaaminen oikeastaan oli työläämpää ja tylsempää hommaa, mutta kun noita t-paitoja oli niin päätin leikellä itse.